Så mycket tjänar Facebook i Sverige – enligt beräkningar sprängde Facebook miljardvallen under 2016.

 

Att Facebook sväljer en allt större andel av annonsörernas pengar är ett välkänt faktum världen över. Rapporter från USA gör gällande att Facebook och Google stod för minst 58 procent av tillväxten på den globala digitala annonsmarknaden – förmodlingen mer.
I Sverige är marknaden för digital reklam värd 15,7 miljarder kronor, enligt Institutet för reklam- och mediestudier. Hur mycket Facebook – som ofta utmålas som de svenska mediernas huvudfiende – omsätter i Sverige är en hemlighet. ”Vi bryter inte ned våra omsättningstal på landsnivå”, svarar Peter Munster, kommunikationschef för Facebook i Norden.

Enligt Breakits beräkningar nådde bolaget en milstolpe under förra året. Facebook drog då in uppskattningsvis drygt 1 miljard kronor i Sverige. Det är en siffra som Facebook varken vill bekräfta eller dementera. “Jag kan inte bekräfta eller kommentera några beräkningar som du gör”, säger Peter Munster.

Nu undrar den kritiska läsaren, med rätta, hur vi har fått fram denna siffra som hittills aldrig har publicerats i svensk press.

Såhär har vi räknat:

# Facebooks senaste kvartalsrapport visar att varje användare i Europa genererade intäkter på i snitt 4,85 dollar per kvartal. Det motsvarar 42,6 kronor.

# Enligt de senaste uppgifterna till Facebooks svenska partners har det sociala nätverket nu 5,9 miljoner aktiva användare i Sverige.

# Baserat på dessa siffror drog Facebook in drygt en miljard kronor i Sverige under 2016.

# Beräkningen är gjord utifrån antagandet att Facebooks svenska verksamhet ligger på Europasnittet när det kommer till intäkt per användare. Det finns faktorer som pekar på att intäkterna i Sverige borde vara högre, men likaledes finns omständigheter som pekar i motsatt riktning.

 

Kommentarer är stängda